Nu er du igen i den situation, hvor der er knuder imellem nogle af dine medarbejdere. De skændes. Du kan høre det helt ind på dit kontor. Også selvom du har lukket døren. Du vælger at ignorere skænderiet. Det er ubehageligt at høre på. Men et eller andet sted, så ved du, at de finder en løsning på den konflikt, de er inde i. Du – og dine medarbejdere – har været i denne situation mange gange. Og du ved, at det er en del af processen, de skal ind i, når de lige har fået en ny opgave at løse.
Samme start hver gang
Det starter altid på den måde: De sammensætter selv et team, som skal lede arbejdet. De udvikler derefter en fælles plan for, hvordan opgaven skal løses. Det er her de første skænderier kommer op til overfladen. Når dine medarbejdere har fået skændtes færdig, så er planen for, hvordan opgaven skal løses også klar. Som regel. Derefter kommer der en lang periode med fred og ro. Alle medarbejderne arbejder intenst. De udveksler små kommentarer til hinanden. Som regel humoristiske og latterskabende, hvilket er en dejlig oplevelse. Og når du så får en rapport over, hvordan opgaven er blevet løst, så bliver du rigtigt glad.
Den gode teambuilding
Du har nemlig investeret i god teamudvikling. Det har ikke været billigt. Det har dog givet et godt afkast. Og det er en investering, som du vil fortsætte med at lave. Det har nemlig vist sig, at når du har en god profil over dine teams, så har du også mulighed for at sammensætte det eneste rigtige team til at løse en specifik opgave.
Så lad dem endelig skændes derude i møderummet. Jo mere de skændes nu, desto større chancer er der for, at de når frem til den bedste løsning – og dermed gør livet nemt for dig på et senere tidspunkt.
Også teambuilding for sjov
Du har også krydret med den mere underholdende del af området – blandt andet med sjov teambuilding for grupperne.
Ok, det er ikke rart at høre på skænderier. Men er det værre, end når din viv sender tærteformen efter dig i et af jeres kærlige skænderier? Givetvis ikke. Så luk ørerne. Lad dem skændes. De gør det jo kun, fordi de vil have det bedste – for virksomheden. De ved jo at godt teamsamarbejde er nøglen til succes. De ved, at du ikke har noget imod, at de bander og råber ad hinanden. Dine medarbejdere føler sig på hjemmebane. (Men godt, at du ikke køber tærteforme engros!) De tør vise, hvad de tænker om hinanden og de løsninger, som de hver især forestiller sig, er de bedste.
Du læner dig tilbage i kontorstolen. Lytter til skænderiet derude. De er ved at finde fred – eller i det mindste våbenhvile i konflikten. De er ved at udarbejde en plan for, hvordan de kommer videre. Og du kan sidde her – og se frem til, at der kommer en stor redegørelse for, hvorfor de valgte den ene eller den anden fremgangsmåde til problemstillingen. Du kan se frem til, at dit team har sikret dig endnu en succesfuld løsning på en kundes problem. Og I – du og dit team – kan se frem til flere kontrakter.