Min kære onkel Bent har netop taget det store skridt og gået på pension efter et langt livs virke som kørende sælger, og han har i den anledning skrevet en del hændelser ned i sin dagbog, som jeg fik lov at læse – og som egentlig har gjort indtryk på mig. Ikke at de er triste – det er de bestemt ikke. De viser blot et billede af den udvikling, teknologien har givet os alle på godt og ondt – mest godt. Bent har solgt til automobilbranchen i over 30 år – ikke mindst autolifte.
Fra 4 møder til 10 minutter på nettet
Bent fortæller:
“Hvis vi går en 20-30 år tilbage i tiden, var det at sælge et stykke mekanik eller en maskine til et autoværksted noget, der nærmest havde karakter af et projektsalg. Fra det første til det sidste besøg, hvor ordren blev afgivet, kunne der nemt gå både 3 og 4 møder og adskillige uger. Det var der flere grunde til, og de vigtigste er nok, at vi alle dengang var mere grundige, havde bedre tid og – måske overraskende for dig havde et væsentligt mindre udvalg at vælge ud fra. Lad mig forklare: Hvis en mekaniker eller ejeren af et bilfirma dengang skulle købe en større maskine som for eksempel en kompressor, en dækmaskine eller en autolift, havde han oftest nogle krav og behov. Og det var langt fra altid, at der var noget, vi kunne levere, der til fulde dækkede det behov og de ønsker. Så måtte alle talenter i brug fra os sælgere. Både for at sælge det, vi havde – men også bagud til producenterne.
Vi havde også mere tid som sagt. Og når vi sælgere kom på besøg, var det en kærkommen afbrydelse i dagens trummerum, hvor vi kunne fortælle nyt og sladre lidt om, hvad vi havde set ude på landevejen og sådan noget.”.
I dag er det helt anderledes, fortsætter Bent: “Nu om dage skal alt være mere effektivt, og de sidste år på landevejen oplevede jeg, at jeg ofte forstyrrede i en skarpt tilrettelagt hverdag. Jeg oplevede også, at den ansvarlige for indkøb allerede vidste alt det, jeg tidligere kunne og skulle fortælle om et produkt – for det havde han allerede googlet sig frem til. Jeg gik fra at være en kammerat og en rådgiver til at være en omvandrende ordreoptager. Og til sidst havde jeg ikke mere at gøre på mine besøg, for de havde allerede bestilt, hvad de skulle på nettet. Så var det, jeg besluttede at stoppe og lade tidens muligheder tage over”.
Og det er bestemt interessant, hvad Bent fortæller. Tag en virksomhed som for eksempel Nima Lifte, der ganske enkelt aldrig ville have kunnet sælge noget for 20 år siden – men som i dag er den vist nok største leverandør af lifte, kompressorer og dækmaskiner i danmark. Og det hele foregår online!